الأربعاء، 9 يناير، 2008

انت لو مكانه كنت شربت؟؟؟؟؟؟

السلام عليكم
بسم الله والصلاة والسلام علي رسول الله عليه من الله افضل الصلاة والسلام
عايز احكي علي حكاية وفيها سؤال في الاخر كل واحد لازم يجاوبه بس لو اي حد مجاوبش مش عارف ممكن اعمل انتم متعرفوش عز لما بيزعل اجاركم الله
كان ياما كان
كان فيه بلد بعيدة وكان البلد دي فيها نهر النهر ده اتلوث فاصبح كل واحد يشرب من النهر ده يتجنن ومش يتجنن بس بل انه بيعتقد انه عاقل وغيره هم من المجانين
فالبلد كلها شربت واتجننت حتي زوجة ملك البلد دي شربت واتجننت بس الدنيا موقفتش عند كده بل ان كل هؤلاء المجانين دول ذهبوا بربطة المعلم( بضم الميم)عشان يخلصوا علي المجانين اللي ماشربوش وبس
مفضلش غير الملك ووزيره فقال الوزير للملك :الناس كلها شربت يامولاي ومفضلش غير انا وانت بس وهما جايين علينا دلوقتي وبيدبروا عشان يقتلونا هنعمل ايه
الملك في حيرة:دبرني ياوزير
الوزير:انا اسف يامولاي انا مضطر امشي دلوقتي عشان عطشان اوي ومحتاج اشرب بسرعة
الملك في صياح سيبني ياوزير ورايح فين
الوزير في مشهد ماساوي يذهب الي ماء النهر ويشرب منه
فضل الملك يفكر قال اعمل ايه دول جايين عليا دلوقتي عشان يخلصوا عليا اعمل ايه
فاخذ قراره وقال
ان بقيت علي الي قتلوني وان شربت من ماء النهر صرت مجنونا
فحسم امره وقال :بل ان لم اشرب من ماء النهر ساصبح مجنونا
وشرب الملك من ماء النهر واصبح بعدها اهل البلد كلهم من العقلاء
القصة دي مرة كنت قراتها قبل كده مش فاكر فين بس عاجبتني فقلت اشاركم التفكير لعلنا خرج باراء جيدة من استاذتنا زوار المدونة
طيب
السؤال
هل احنا محتاجين في حياتنا في بعض الاوقات اننا نشرب من مياه النهر ام كان من الاولي للملك وبالتالي لنا الثبات علي المبدا ؟؟؟؟؟
ولو شربنا نشرب كتير ولا قليل مفعوله يزول مع الوقت؟؟؟؟؟
وكل عام وانتم بخير وبصحة وعافية
اجعلوه عاما لله عز وجل لا تجعلوا لانفسكم ولا لشياطينكم فيه نصيبا
والسلام
اليعقوبي

هناك 39 تعليقًا:

الفاتح الجعفري يقول...

اليعقوبي
يابني اناعارف ان انت مش هتسيبنا الا لما تجننا واحد واحد
لو اتبعت اكثر الناس هتضل عن سبيل الله (ومااكثر الناس ولوحرصت بمؤمنين)0
وفي الحديث يأتي النبي ومعه الرهط ويأتي النبي ومعه الرهطان ويأتي النبي ومعه الرجل ويأتي النبي ومعه الرجلان ويأتي النبي وليس معه احد
اه ظل يدعو والله اعلم كم ظل يدعوا ولم يؤمن به احد
هكذا علم الله الصحابه ان يعملوا لله في كل وقت واي وقت
وصدقني هنا بقي بيبان الصادق من الكاذب مين اللي شرب ومين اللي ظل مع ربه
وما قصه داود عليه السلام عنا ببعيد لما مروا باللنهر وشربت الفئه الضاله وثبت معه عدد قليل جدا كان النصر علي ايديهم
بص ياعز اللي يشرب يشرب بس اللي مشربش هما دول جند الله اللي مشربش هما دول اللي ربنا هينصر الدين علي ايديهم
بس للاسف كلنا دلوقتي بنشرب
اللهم اعفو عنا واعصمنا ولاتفتنا
مش بقولك هتجننا يابعيد
وجزاكم الله خير ياعز

MerMaid يقول...

صتك جميلة ده اكيد

لكن انا مفهمتش نقطة معينة

اولا
انت قلت وشرب الملك و اصبح كل اهل القرية من العقلاء

انا كنت متوقعة انك تقول من المجانين؟

ممكن توضحلي لو سمحت؟؟

غير كدة كمان القصة دي مش لها منحي ديني علي العكس انا اعتقده سياسي اكثر
هل انا صح؟؟

اشكرك بشدة انت والفاتح الجعفري
و عندي موضوع اتمني تشاركوني رايكم فيه
اشكركم

شهاب الأزهر يقول...

أخي الكريم الفاتح اليعقوبي.. أعتقد أن مقالتك أتت على جرحي، وربما أراها كذلك، حيث كنا نتفق على شيء ما، وكنت أراه غير واقعي، وعندما أوضحت لهم الصورة وحاولت أن أفهمهم أن هذا غير منطقي كانت النظرة إلي في خانة المثبطين أو المتخاذلين.. لا أدري.. هل كان علي أن أشرب من النهر حينها؟ أم أنني كنت حينها الوحيد الذي شرب منه؟ سؤال محير.. وأعتقد أنه لن يحسم سريعا

دكتور حر يقول...

لا تسقني ماء الحياة بذلة
بل واسقني بالعز كأس العلقم

لكن يا عم عز

الأمور تقدر بمقاديرها
والحياة تختلف كثيرا عما ذكرت القصة من خيارات واوهام الى حد ما

لكن يبقى الثبات على المبدأ هو اكبر عقبة أمام الشر والظلم

*******
تصحيح أو ذكر الأية للجعفري

وإن تطع أكثر من في الأرض يضلوك عن سبيل الله
سورة الأنعام

وقصة القرآن اللي ذكرها أحمد اوقع من قصتك كمان
ربنا يكرمك يا عم عز ويوفقك ان شاء الله

Ebn sina يقول...

اشرب كتير يمكن تنسى

اليعقوبي يقول...

السلام عليكم الجعفري
ياحبيبي كلامك صح ومعنديش اختلاف عليه بس اغلب اللي قرا البوست لغاية دلوقتي مفهمش قصدي
انا اقصد هل احنا محتاجين عشان نساير الجو العام في اي حاجة اننا نتلون بلون الناس حولنا مش لازم في الدين كل واحد هايدخل يعلق يااخذها علي مدي فهموا للبوست
وامشي مشوفش وشك
والسلام

الفاتح اليعقوبي يقول...

mermaid
انا سعيد بتعليق حضرتك يااستاذة

حضرتك انا قصدي انهم لما شربوا من الميه اصبحوا في اعتقادهم ان كلهم عاقلين وكويسين كما تهئ لهم المياه الملوثة

كل واحد هايري القصة دي من وجهة نظره فكل واحد يوضح شئ للاخرين في تعليقه وهل احنا لازم بعض الاوقات نعمل زي الناس عشان منبقاش مختلفين عنهم
اتمني ان يكون المعني وصل
والسلام

مهندس مصري يقول...

فكرتني بقصة عالمية لـ هربرت جورج ويلز كان إسمها أرض العميان
و كان البطل فيها سقط من فوق الجبل في أرض معزولة بين الجبال كل اللي فيها عميان و مع اقامته معاهم كانوا ما يعرفوش البصر و بيسخروا منه و مش شايفين له لازمة و لما زهق من شدة اختلافه معاهم فكر جدياً يفقع عينيه علشان يبقى زيهم بس بعد تفكير عميق قرر يتسلق الجبل و يحاول العودة للعالم الطبيعي أحسن له

أما بالنسبة لقصتك أنا رأيي من رأي الجعفري و الدكتور الحر
:)

الفاتح اليعقوبي يقول...

شهاب الازهر ازيك ياجميل عامل ايه انا سعيد بزيارتك للمدون جداااا جمعاوي كلمني عنك كتير

اجابة السؤال عندك يااستاذي وحله عندك وانت اللي ممكن تحددهل اتحدي الاخرين من اجل فكري ومذهبي او راي الشخصي ام اساير اتقاء لوجع الدماغ ولكي اكون غريبا وسطهم ؟؟؟؟؟؟
الاجابة عندك

وابقي نورنا ياعمي بزيارة المدونة علي طول

والسلام

الفاتح اليعقوبي يقول...

دكتور حر
عمنا في الله
يااستاذي هي قصة من تخيل صاحبها ولكنها ترمي الي رمز وكنت اقصد ان يتم اسقاطها علي الواقع اي واقع مهما كان دعوي سياسي اجتماعي وسط زمايلي مع الاهل في بعض الاوقات
بس شئ جميل حكاية الامور تقدر بمقاديرها

وطبعا قصة الجعفري اوقع من قصتي لان الله هو الذي ذكرها

والسلام

الفاتح اليعقوبي يقول...

ابن سينا
مشوفش وشك هنا تاني ياد عشان منخفوكش انت وابن خالك التعبان التاني اكتر منتو منفوخين

يلي اطلع بره المدونة دي
والسلام

الفاتح اليعقوبي يقول...

الهندسة المصرية كلها عندنا يادي الهنا

القصة واضح ان فكرتها جميلة وهذا ما كنت ارمي اليه هل بعض الاوقات لازم نغمض عيينا ومش لازم نخزقها يعني عشان نساير الكون حوالينا

وياباشا رايك وراي الدكتور الحر علي راسي من فوق
اما الجعفري فده حافظ مش فاهم هو بيكتب ايه
والسلام

عصفور المدينة يقول...

أخي عز كم أتعبني عدم الشرب سنينا ولكني لن أشرب

وتذكرت فعلا قصدة
The country of the blind
والمثل القائل
In the country of the blind the one-eyed man is king


وتذكرت قول الشنفرى الشاعر الصعلوك

ولكن نفسا مرة لا تقيم بي
على الذأم إلا ريثما أتحول

طال الليل يقول...

مش شارب
إيه الفايدة أكون مع الرايجة وأنا خسران إحترامى لنفسى
أتجنن عشان يقولو عاقل طب دة مش هيغير من حقيقة إنى مجنون
لكن ده حاجة والعناد واللجج حاجة تانى
ربنا يوفقك يا محمود يارب

appy يقول...

انا راى ان مش لازم نعمل زى الناس علشان نكون زيهم ممكن نكون مختلفين عن بعض ولنا مبادئ ونكون احنا صح والناس غلط كل واحد له وجهه نظرة فى حياته

امام الجيل يقول...

تعرف بعيدا عن مغزى القصة
وعن اى شئ
بس اذا الناس كلها اجتمعت على شئ
بما فيهم الملك
اعتقد ده شئ
جميل جدا وايجابى
يا اخى الواحد وحشه الايام دى
ان الدنيا كلها بما فيها
ملوكها
يبقوا متفقين
والله نفسى اعيش الحياة دى
هما فاكرنا بنعارض وخلاص
مش عارفين
اننا عايزين الخير
ولو الملك بتاعنا بقى معانا
كشعب
هنطير بيه
يلا

coca يقول...

عز المشاغب

والله قصه مفيده وسؤالك يخلي الواحد يفكر

اعتقد يا استاذي ان في حاجات ممكن نساير الناس فيها الي حين

لكن في اشياء مصيريه

الي جانب انك متاكد ان الميه مثلا ملوثه
فمينفعش اجاري الناس واعمل زيهم
دا رائي الشخصي لو انا واحده من البلد دي اذن هيعتبروني مجنونه لاني مش هبقي معاهم

عاشقه الفردوس يقول...

اخونا اليعقوبي

قصه في الاول افتكرت انها سهله وبسيطه كده وقولت مش معقول هدخل الاقي قصه وحاجه عاديه يعني


بس حضرتك جبت قصه محترمه

اني اعمل زي ماكل الناس بتعمل امشي وراهم
اسيب مبادئي .....استحاله بان الله اني عمل حاجه غلط (المايه الملوثه)لمجرد ان ده اللي هيرضي الناس

علي فكره القصه دي ملائمه جدا لواقعنا
زمن الغربااااااااااااااااااء

خبيب يقول...

القصة جميلة جدا ومغزاها جميل جدا

لكن ..

أمام الفحص الطبي : كلهم هيكونوا مجانين !!

وأنا مرضاش أعيش مجنون حتى لو كنت في نظر نفسي عاقل

لأني في الحقيقة هاكون مجنون !!

ايه اللي انا عمال أقوله ده ؟!!!

هتجنني يا عم

الخلاصة إني مش هاشرب

ممكن أستعبطهم وأمثل إني باشرب

ما هم مجانين بقى !

يا اما أهرب

جمعاوى روش طحن يقول...

أشرب ولا ما أشربش

أشرب ولا ما أشربش

أشرب ولا ما أشربش

أشرب ولا ما أشربش

أشرب ولا ما أشربش

مش عارف يا عز و الله ساعتها ح تبقى الامور عامله غزاى ؟

كل يقدر بقدره

و يلا ياض قوم ذاكر

وائل_صح ولا غلط_ يقول...

يابني سيبك من الكلام ده وانتبه لمذاكرتك

ولما تنجح ان شاء الله ابقي اشرب ماتشربش

اتجنن ولا خليك عاقل

بييييييس يعني
بس المهم الوقتي تنجح يا مان

وبعدين دام انت جيت عندنا يبقي لازم تكون عاقل ولو مكنتش كده هانعقولك يا نجم
ولا انت ايه رأيك ؟؟؟؟؟؟

ابن اسكندرية يقول...

انا مش عارف ساعتها كنت حعمل ايه لو كنت مكان الملك ولكنى من مكانى هذا اقول لا اشرب من النهر مهما كانت الظروف فلمسلم لايعرف الأستسلام
ولكنه يعلن التغير فى مجتمعه وليغير على قدر المستطاع وليكن قضاء الله وقدره فى الأرض كما قال محمد عبد القدوس

محمد الجرايحى يقول...

أخى الفاضل: الفاتح اليعقوبى
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أسلوب شيق وسلس فى الطرح والعرض أحييك عليه

واختيارك للقصة موفق
لأنها تتمشى مع مانحن فيه من حالة
أصحاب هذه القصة

شربنا ومازلنا نشرب مرغمين
وإن كان هناك البعض بدأ يفيق ويذهب عنه أثر ماء النهر
ولكن الأغلبية مازالت غارقة حتى أذنيها فى مياه هذا النهر

والحل الوحيد وكما جاء فى سياق القصة
أن يشرب الملك من نفس الماء
لعلنا نفيق

تقبلى تقديرى واحترامى
أخوك
محمد

الفاتح اليعقوبي يقول...

السلام عليكم
استاذنا عصفور المدينة
خلاص اخر كلام مش هاتشرب دي ميه يااستاذنا يعني ممكن نموت من العطش

خلاص زي ماانت عايز وبيت الشعر ده رائع
والسلام

الفاتح اليعقوبي يقول...

استاذي محمد طال اليل
اجابة صعيدي صح ولا غلط دي اجابة بتاع ممثل الصعايدة في المدونات
هههههه
الامر فقط احتاج صبر وقوة احتمال كبيرة اعاننا الله واعانك
والسلام

الفاتح اليعقوبي يقول...

استاذة ابي
ماشي يافندم المفروض ان كل واحد يبقي عنده شخصيته الخاصة به
ولكننا جزء من منظومة تسمي مجتمع نتاثر ونؤثر لازم ارائنا قد تتاثر بعض الوقت بماحولنا ولكن دعينا نمسك بارائنا ونحاول حمايتها مما حولها
ولكن دعينا اذا رائينا خطا في ارائنا ليس من العيب ان نتراجع ولكن العيب سيكون اذا اصررنا عليها وهنا سيكون الاهواء الشخصية هي المرجعية ومااسوئها من مرجعية
يقول تعالي:(ومن اظلم ممن اتخذ اله هواه)
ايه قوية جدا بس محتاجة شوية تامل
والسلام

الفاتح اليعقوبي يقول...

استاذي وعم عيالي مستقبلا امام الجيل

كلامك جميل جدا يااستاذي ونظرة مختلفة للقصة فكل منا ينظر لها بوجهة ولكني اعتقد ان الناس لن تتفق لانه تعالي يقول (وكان الانسان اكثر شئ جدلا )0
الناس صعب تتفق والملك في القصة اجتمع مع قومه بالفعل ولكن انت مش كنت شايف انه من الاولي انه يقاوم او يهرب
اما ملكنا هذا والله انا لانريد له ا الخير بس العيب فيه ان كل اللي حواليه شربين من الميه دي لحد ما شبعوا ربنا يستر علينا وعليه
والسلام

الفاتح اليعقوبي يقول...

الاستاذة كوكا
عملة اهي في الامتحانات يافندم اعانك الله

والله فعلا ممكن نسار شوية ولكن ليس للنهاية


بس انت متاكدة انك لو موجودة مش هاتشربي دي ميه يااستاذة يعني ممكن نموت من العطش علي الاقل هانقدر نقاوم ولا
ده السؤال ولد امتي ده سؤال مترتب علي السؤال الاول


والسلام

الفاتح اليعقوبي يقول...

الاتساذة عاشقة الفردوس
غربااااااااء وارتضيناها شعارا للحياة

بس الشاطر هو اللي قدر يستمر علي غربته ويقاوم محاولة تغريبه
والسلام

الفاتح اليعقوبي يقول...

الباشا الكبير اوي
خبيب بيه
ازيك ياجميل عامل ايه الامتحانات عاملة ايه شد حيلك يارب تكون بخير انت ونصيف


اجابتك منطقية الي حد كبير في الهروب او التمثيل عليهم لبعض الوقت اعتقد ان ده حل منطقي الي حد كبير وانا هاعمل كده لاننا لو تنشنا
احنا هانموت والناس مش هاتتغير
انما لو عملنا اننا زيهم ولم ننفصل عنهم لبعض الوقت ونحاول علاجهم افضل
والسلام

الفاتح اليعقوبي يقول...

جمعاوي باشا
تشرب ولا طيب زي ماانت عايز

والله فعلا الامور تقدر بالظروف وقتها

دي حااااااااجة
الحاجة التانية
انت تقولي انا يااااض
ساءت متقرا ومقاما ايه اللي فاضلي في الدنيا لما انت تقولي ياض مش فاضل حاجة
بس عامة انت اللي اخترت الحرب فلتكن اذن

بتاع الرياضة الفحتة الباحتة سابقا
والسلام

الفاتح اليعقوبي يقول...

ابن الاسكندرية
عامل اهي ياجميل والله تعليقك رائع

ونعم فانقاوم ولنكن قضاء الله وقدره في الارض

اكرمك الله يااخي كلمة رائعة
والسلام

اليعقوبي يقول...

استاذي محمد الجرايحي
والله كلامك واقعي يااستاذي فنحن نشرب ولالزلنا نشرب ولكنها بداية صحوة من هذا الماء الملوث
ماء الاشتراكية والليبرالية وماء التغريب في مجتمعاتنا

بس مش الحل في سياق القصة ان الملك يشرب ولكن يجب المساومة ومحاولة اصلاح هذا الماء وادعاء الشرب في بعض الاوقات

العملية محتاجة صبر

ربنا يكرمك ويوفقك يااستاذي
والسلام

aya يقول...

متهياليش اننا محتاجين نشرب

وجهة نظرى انى لو شربت يبقى بهرب
من واقع او قدر

عارف
انا هاقولك على مثل
مرة كان فيه فيلم او مسرحية مش فاكرة يعنى المهم البطل بيحاول يفهم حد تانى هو ليه مش ماشى صح
قاله
لما تبقى الناس كلها صح
انت كمان لازم تبقى صح عشان تبقى صح معاهم

ولما الناس كلها تبقى غلط
يبقى انت كمان لازم تبقى غلط عشان تبقى صح

فهمتنى؟

انا مش مقتنعة بالكلام ده

لو انا لوحدى فى الدنيا اللى صح
يبقى لازم افضل صح
واثبت
عشان هو ده الصح
فى الموضوع ده يسقط راى الاغلبية

وفى الاخر ادعو لى ولكم باسم مدونتكم

يارب ارقزنا ثبات على طريقك
واشرح صدورنا ويسر امورنا

وارزقنا فهم النبين وحفظ المرسلين والملائكة المقربين
واجعل السنتنا عامرة ذكرك وقلوبنا بخشيتك واسرارنا بطاعتك
انك على كل شيئ قدير وحسبنا الله ونعم الوكيل

اللهم آمين

اسفة للاطالة
وجزاكم الله كل الخير

EmY يقول...

الحقيقه حيرتنا بوست جميل و مفيد اوي
الحقيقه انا مش هاشرب لسبب بسيط جد اني مستحيل اتخلي عن نعمة العقل الي ربنا ميزني بيها
و مستحيل اسعي اني افقده او امه شويه و لو حتي دقايق قليله
يعني مش هاشرب

الفاتح اليعقوبي يقول...

يادي النور ويادي الهنا وائل باشا عندي

لا دااللي عندكم لازم يبقي مجنون
دول يجننوا لوحدهم سيبها علي الله متخفش بدل وردك كويس ومصلي الفجر في يوم الامتحان يبقي خلاص وملا يهمك

اي خدمة ياعمي


ادعي ان ربنا يستر بس
والسلام

no chance يقول...

السلام عليكم



وحشتنى

أنا إنسان يقول...

أخلاقنا...اسلامنا
إيمانا منا بأن حال العالم ...لم ولن ينصلح... إلا بالاسلام
وإيمانا منا بأن اسلامنا...لم ولن ينصلح ...إلا باأخلاق
اتفقنا...أو وفق الله بيننا ...لتكوين أول حملة للأخلاق...لتحقيقها...والسمو بها...والعمل بها بإذن الله
...................
من نحن
مجموعة من الشباب ...أهمهم حال أمتنا...وعروبتنا...وأوطاننا
فوفق الله بينناعلى الإجتماع على هذه الحملة...ولنطلقها حتى تصل إلى عنان السماء...علها تشفع لنا يوم القيامة
وبإذن الله ... سوف نعلن في البوست القادم عن المدونات والمواقع التي تدعم هذه الحملة
...................
وقد تم بحمد الله إنشاء مجموعة أخلاقنا إسلامنا البريدية على
yahoo groups
وسننشر بها ان شاء الله ما يتم انزاله من مقالات وفعاليات الحملة
وللاشتراك في الحملة...اضغط على الرابط التالي
http://groups.yahoo.com/group/akhlakona/
Group Email Addresses
Related Link
http://groups.yahoo.com/group/akhlakona/www.ana-insan.blogspot.com

الفاتح اليعقوبي يقول...

السلام عليكم
استاذة اية عندنا ايه ده كله
ربنا يحفظك ويكرمك يااستاذة وشدي حيلك في الامتحانات

فعلا بعض الاوقات الاغلبية لاتكون صحيحة
وفقط نظرة علي الانبياء نعرف هذه الكمة ان اهل الحق يكونون قلة ولكنهم مخلصون لله فينصرهم الله بعد ابتلاءات


اللهم تقبل منك يارب
يارب ثبات علي طريقك
امين

...............................
استاذة ايمي

ازيك يااستاذة الامتحانات عاملة ايه
والله الواحد برضه بيحتار

لو وحدي في الدنيا هاعمل كده واثبت ولا ممكن نقع

الكلام علي الكيبورد سهل ولكن في وقت الجد الامور تتختلف فلن يثبت الا صاحب ايمان قوي
ولانه ايضا مطالب بان يصلح ويعقل بلده
.........................................
انا انسان
ان شاء الله بس الامتحانات تخلص والواحد ينطلق

والسلام

ساندوا اخوانكم في القوقاز

ممدونات مهمة للغاية

المدونات دي لازم تعدوا عليها وساندوا اصحابها جزاهم الله خيرا

مدونة ارض الحرب جزا الله صاحبها خيرا

كلنا مقاومة

مدونة اولادنا امانة (كيف نربي الاجيال القادمة)

نشقي ليعز ديننا وتسعد امتنا

نشقي ليعز ديننا وتسعد امتنا

جماعة قاداتها شهداء منصورة باذن الله

جماعة قاداتها شهداء منصورة باذن الله

About Me

صورتي
اليعقوبي احد الفاتحين القادمين باذن الله واتمني انا ذلك كل مااسال الله عليه ان يثبتني علي دينه وعلي طريقه والااضل عنه وان يرضي عني

لغتي الجميلة هويتي واصلي وديني

لغتي الجميلة هويتي واصلي وديني

اللهم ارحم اخي علاء رحمة واسعة

اللهم ارحم  اخي علاء رحمة واسعة

اللهم ارحم اخانا رحمة واسعة واجمعنا به في مستقر رحمتك

اللهم ارحم اخانا رحمة واسعة واجمعنا به في مستقر رحمتك
نسالكم الدعاء لاخانا