الثلاثاء، 11 سبتمبر 2007

اللهم ارحم اخانا


توفي الي رحمة الله احد اخواني في الكلية
اقسمت عليكم بالله ان تدعو له بالرحمة والغفران والعفو
ادعو له في صلاتكم
انا مش قادر اكتب اكترمن كده
ممكن تدخلوا علي مدونة كش ملك كش ملك
بالله عليكم لاتنسوه من الدعاء
وادعو اللهم بلغنا رمضان
اللهم بلغنا رمضان
ادعوها
دي اول مرة في حياتي ادعيها كتير كده الواحد فعلا خايف يموت ويقابل ربنا باللي هو عمله
اللهم بلغنا رمضان
والسلام

هناك 9 تعليقات:

أميرة محمد محمد محمد يقول...

احزنتنا يا اخي اليعقوبي
ربنا يتغمدنا كلنا برحمته
وباذن الله يدخل الجنه وتكون اعماله كلها صالحه
بس انا اليومين دول سمعت عن موت كتير من الشباب ربنا يرحمنا

مالحقتش اعلق علي البوستات اللي فاتوا
البوست بتاع الرجل والداعيه مؤثر بدرجه مبكيه جدا
بس صدقني يا يعقوبي هناك ناس في عصرنا الحالي يفدون الاسلام والرسول بارواحهم يحملون ارواحهم علي كفوفهم ويقدمونها رخيصه في سبيل الله ومنهم من استشهد ومنهم من ينتظر الشهاده علي احر من الجمر لايخافون الناس ولا يهتمون بهم ولا يلقون بالا لوصفهم ارهابيين وان القريب قبل الغريب يحاربهم

انا من الواقعه دي عرفت ان هناك فارق كبير من ان يعبد انسان الله بدون اي ضرر ويكتفي بمجرد الدعوه اليه ده اذا فعها وتكون هذه الدعوه بدون ضرر او اذي او تضييق وده اللي بيعمله معظم الدعاة دلوقتي كلهم بيدعوا لامور الدين ولكن معظمهم يخافوا ان يقولوا كلمة حق في وجه سلطان جائر بحجه غبيه ومستفزه وهي ان السياسه دي حرام ومالناش دعوه بيها وسابوا مسلمين يتبهدلوا في المعتقلات ويقولوا يستاهلوا هم اللي دخلوا في السياسه هم اللي جابوه لنفسهم
لن يعرف الانسان مقدار حبه لله الا اذا اوذي واضطهد في سبيل الله
ولا تنسي قصة الرجل العابد في قريه ظالمه عندما كان الملائكه سينزلون بالعذاب ارهم الله ان يبدؤا به وذلك لانه لم يثور علي ما يفعلون ولم يغير لمحارم الله التي تنتهك وخاف ان يؤذي
ربنا يثبتنا ونكون علي قدر الرساله


اما البوست اللي قبله فانا لما قرات علي الزميل اللي توفي حزنت جدا ولكن ما ان قرات هذا البوست للاسف لم اتمالك نفسي من الضحك انا ماشفتش مدون لحد دلوقتي يقدر يكتب ويضحك اللي بيقرأ كانه واقف معاه الا في مدونة حضرتك
بجد انت عندك موهبة انك تقدر توصل اللي انت عايزه بخفة دم كتابة ولازم تستغلها ودي مش عند كل الناس لان ممكن حد يبقي دمه خفيف بس مش قادر يوصله بالكتابه
حاول تنمي نفسك وتقري كتير وصدقني من وجهة نظري لو احترفت الكتابه هيبقي ليك شكل مختلف عن اي واحد اسلامي بيكتب وهتقدر توصل للناس اكثر


اسامه بن لادن في مليون سبب يخليني احبه ولو بتتكلم علي العمليات اللي في الدول العربيه فهو لم يعترف بها ولم يعلن عنها وكان ممكن في الشرائط اللي اظهرها انه يتكلم علي اللي بيحصل في الجزائر
ومش اي حد يسمي نفسه القاعده يبقي ينتمي تماما ايه
اما العمليات الخارجيه فانا اؤيده تماما وربنا يكرمه وينصره عليهم
انا قلت انا هبقي اعمل بوست في الموضوع ده عشان اتكلم باستفاضه وادقق في اي حاجه هقولها عشان كده ممكن يتأخر
تحياتي

الفاتح اليعقوبي يقول...

استاذة اميرة
ربنا يتقبل اخي هذا فاحسبه من الصالحين وازكيه علي الله
اخوه بيقول قبل الحادثة بيومين كان علاء بيقول له انا حلمت ان ربنا بيزوجني بالحور العين انا حاسس اني هاموت
فرحمة الله عليه

اما البوست اللي فات
كلام حضرتك تلخصه قصيدة ياعابد الحرمين
التي بعثها عبد الله بن مبارك الي الفضيل بن عياض عابد الحرمين

اما البوست اللي بعده
انا لاحظت حاجة ان في مدونين بيكنبوا علي غير طبيعتهم وكنت انا من هؤلاء اسال الله ان يعافنا
وكان لي مدونة قبل المدونة دي وقفلتها
ويمكن ده كان اول بوست لي في المدونة
http://hafedelya3qopy.blogspot.com/2007_08_01_archive.html
فيه الكلام ده
واستاذن حضرتك اقرايه

حسيت ان نيتي دخلت عليها امور وانني لست افعل الا كما يفعله الكثير
فاردت ان اتعامل بطبيعتي انا وبلا تكلف بس ده كل الحكاية
اما مسئلة الكتابة دي مش في دماغي انا بس حصلتلي مواقف كثيرة جدا في حياتي وتجارب كثيرة فقط اعرضها علي اخواني لعل احد يستفيد منها
اما الشيخ اسامة
فانا منتظر علي احر من الجمر
بس حضرتك لازم يكون بعد رمضان حيث هذه هي اخر مرة ساجلس امام النت قبل رمضان
وانا مشتاق ان اعرف مدي سر ايمان حضرتك باسامة بن لادن
لعلنا نتبعه ان كان من المصلحين
والسلام

جمعاوى يقول...

قرأت الخبر من يومين فىى مدونة أخ لك

و كم صدمنى الخبر

أحسست إنى أعرفه

فاللهم تقبله فى الفردوس الأعلى

و ألهم أهله الصبر و السلوان

شقاوة شعب يقول...

انا لله وانا اليه راجعون

من كام يوم برضه توفت اخت لنا فى حادث
ربنا يتغمدهم جميعا برحمته
ويرزقهم ثواب رمضان

ويختم بالصالحات اعمالنا

دعوة الفردوس يقول...

اللهم اغفر له وارحمه وتقبله
نسال الله ان يجعل قبره روضة من رياض الجنه و يحشرة في زمرة الانبياء والشهداء والصديقين
انا معرفش ليه بكيت كتير جدا لما قريت الخبر كاني اعرفه كانه اخويا ويمكن اكتر
ولما شفت المصحف في جيبه والابتسامه دي على وجهه استبشرت والله
ودعيتله اكتر
انا دلوقت هصلي اول فجر في رمضان
ودخلت نت مخصوص علشان اسال على حاجه معينه في صلاة القيام ومعرفش ليه فتحت المدونة بتاعة حضرتك
بس انا حاسه ان ترتيب ربنا علشان ادعو كتيييييييير لاخينا "علاء"رحمه الله واسكنه الفردوس
لعل الله يستجيب
وربنا يرزق اهله واصحابه ومعارفه الصبر والسلوان والاحتساب والاجر

Unknown يقول...

الله يرحموا
وفاء جميل منك لصديقك

M.Nassif يقول...

اللهم تقبله مع الشهداء
رحم الله اخونا علاء

انسااااااااانة....غريبة يقول...

لا حول ولا قوة الا بالله العلى العظيم


ربن يرحمه ويغفر له ويجعله من رفقاء الحبيب المصطفى صلى الله عليه وسلم فى جنة الفردوس


البقاء لله

محمد عبد الرحمن يقول...

اللهم أرحم اخانا علاء وتقبله فى الصالحين ولا تفتنا بعده ولا تحرمنا أجره
اللهم زوجه الحور العين وألحقه بالصالحين

اللهم اسقه من نهر الكوثر شربة هنيئة لا يظمأ بعدها أبدا

ساندوا اخوانكم في القوقاز

ممدونات مهمة للغاية

المدونات دي لازم تعدوا عليها وساندوا اصحابها جزاهم الله خيرا

مدونة ارض الحرب جزا الله صاحبها خيرا

كلنا مقاومة

مدونة اولادنا امانة (كيف نربي الاجيال القادمة)

نشقي ليعز ديننا وتسعد امتنا

نشقي ليعز ديننا وتسعد امتنا

جماعة قاداتها شهداء منصورة باذن الله

جماعة قاداتها شهداء منصورة باذن الله

About Me

صورتي
اليعقوبي احد الفاتحين القادمين باذن الله واتمني انا ذلك كل مااسال الله عليه ان يثبتني علي دينه وعلي طريقه والااضل عنه وان يرضي عني

لغتي الجميلة هويتي واصلي وديني

لغتي الجميلة هويتي واصلي وديني

اللهم ارحم اخي علاء رحمة واسعة

اللهم ارحم  اخي علاء رحمة واسعة

اللهم ارحم اخانا رحمة واسعة واجمعنا به في مستقر رحمتك

اللهم ارحم اخانا رحمة واسعة واجمعنا به في مستقر رحمتك
نسالكم الدعاء لاخانا